Hur utvecklar och stärker du ditt employer brand? Vi berättar!

Har du funderat på varför man ska jobba hos just er, och vad ni faktiskt erbjuder nya medarbetare? Ju otydligare ditt svar är, desto större utmaning har du i ditt ”employer brand” – ditt företags varumärke mot jobbsökare, anställda och tidigare medarbetare. Inför en rekrytering, oavsett om du utför den själv eller tar hjälp av ett rekryteringsbolag likt Dedicare, behöver du konkretisera vad just ni erbjuder som arbetsgivare. Det är konkurrens om de bästa kandidaterna och du behöver vara tydlig i vad just din verksamhet erbjuder.

Ta fram ett ärligt budskap

Ett välformulerat värdebudskap är viktigt inför en rekrytering – men faktiskt också för de medarbetare som redan finns på plats. Ett riktigt bra employer brand karaktäriseras av att det är formulerat på ett sätt som de allra flesta känner igen sig i. Viktigt är alltså att inte bara ta fram det som man skulle vilja förknippas med utan också sådant som kanske inte är odelat positivt. Det gäller att vara ärlig för att sätta ord på hur ni som bolag uppfattas idag, för att också kunna jobba mot den framtida visionen, så som ni vill ha det. De allra flesta bolag är nämligen på en utvecklingsresa där allt inte är klart. Det är helt naturligt för merparten av de kandidater som du kommer i kontakt med – och flera av dem lockas av att få vara med och utveckla något som inte är helt perfekt. I erbjudandet ska man därför vara ärlig med sådant som inte är som ni vill ha det, att det finns krav och förväntningar där kandidaten kan göra skillnad.

Varför ett starkt employer brand är viktigt

Många verksamheter tycker det är svårt att sätta ord på sitt employer brand. Det är enkelt att berätta vad som tillverkas, säljs eller utförs om dagarna. Det är mycket svårare att beskriva ett employer brand. Det kan kännas lite okonkret och flummigt. Varför man ska jobba hos just er är dock något av det viktigaste du som verksamhet kan sätta ord på. Detta för att konkretisera och arbeta med det som ni vill behålla, och kunna ta tag i beteenden eller sätt som ni vill förändra. Ett annat viktigt skäl är för att säkerställa att ni har och tar in personer som är rätt för er verksamhet.

Det finns inga genvägar

Många bolag förenklar och hoppar över analysen, de går direkt på ”lösningen”. De tar in dyra kaffemaskiner, installerar kuddrum och köper biljardbord i förhoppning om att göra företaget attraktivare att jobba på. Dessa saker kan absolut vara en del av lösningen, men i många fall handlar det om betydligt mer basala parametrar än så. Hur är arbetsmiljön i stort, finns det en flexibilitet, tillåts individer ta eget ansvar, vilka sätt och aktiviteter bör uppmuntras för att man ska komma bäst till rätta hos just er? Att sätta ett äkta och hållbart employer brand kräver ett arbete, en analys och sedan ett budskap. Detta budskap bör sedan genomsyra hur ni beskriver er både till era befintliga och potentiella medarbetare. Vi på Dedicare kan inte göra det jobbet åt er. Men vi kan ställa ett antal frågor som gör att vi tillsammans hjälps åt att ta fram det viktigaste inför en rekryteringsprocess som vi hjälper er med. De som lyckas bäst är de som har gjort den här analysen ordentligt med oss.

Kontakta oss

Ta gärna kontakt med oss om du vill ha hjälp med att rekrytera en specialist eller chef inom vård, socialt arbete eller life science. Vi kommer utmana och stötta er att formulera varför ska man jobba hos just er.

jessica.alarik@dedicare.se
+46 73 088 17 55