Dedicare möter socialförvaltningen på Falkenbergs kommun 

Foto: Stadshuset, Falkenbergs kommun

Vi har intervjuat Susanna, enhetschef på Falkenbergs kommun  

Susanna har varit socionom sedan 1992 och har en gedigen bakgrund inom socialt arbete. Hon startade sin karriär på Migrationsverket, som då hette Statens invandrarverk. Efter det har hon arbetat inom socialtjänsten i olika roller och områden, bland annat som handläggare, utredare inom familjehemsgrupp och även varit verksamhetsledare. Idag är hon Enhetschef på Falkenbergs kommun för en enhet som handlägger utredningar med stöd av SoL/LVU, LSS-utredningar för barn och våld i nära relation för vuxna med och utan barn samt HVB placeringar.  

Vad är det bästa med ditt arbete?
– Jag brinner för att hjälpa barn som far illa, och här kan jag göra skillnad. Jag tycker att det är väldigt roligt att jobba med all personal och mitt jobb är bland annat att ge dem de bästa förutsättningarna för att göra ett bra jobb. Även om det är lagstyrt så har vi stora möjligheter att göra olika insatser för familjerna som vi jobbar med. Jag trivs och tycker att det är roligt att gå till jobbet varje dag.  

Du har nyligen haft en konsult från Dedicare i ditt team, kan du berätta om det?
–  Det är utmanande att rekrytera utredande socialsekreterare som vi sökte i våras, och det skulle blivit kort om personal under själva rekryteringstiden. För att handläggarna i teamet inte skulle behöva jobba med för stora ärendetal så valde vi att ta in en konsult från Dedicare för att stärka upp.  

Hur mötte konsulten upp era behov och förväntningar i verksamheten?
– Hon kunde komma in och göra jobbet direkt, vilket var jättebra. Det behövdes ingen direkt upplärningsperiod och det hjälpte verkligen oss i den här situationen. Upplägget blev som så att hon fick ärenden och visste vad hon skulle göra, vi hade en kontinuerlig dialog om hur det funkar i verksamheten. Vi var väldigt nöjda med hennes insats och kom bra överens.  

Hur tycker du att samarbetet/kommunikationen med konsultchefen på Dedicare har fungerat? 
– Det fungerade väldigt bra. När vi väl bestämt oss så ringde jag till Pantea och fick väldigt snabb återkoppling – redan samma dag. Det resulterade i att vi kunde få en konsult snabbt på plats. Det var en genomgående bra uppföljning och Pantea återkopplade och kollade så att allt funkade som vi ville. Vid avslut gjordes även en utvärdering. 

Pantea är senior konsultchef på Dedicare. Hon är utbildad socionom och har flerårig erfarenhet som socialsekreterare inom barn och unga. I snart 10 år har hon förstärkt socialtjänster runt om i landet med konsulter under rekryteringsperioder och tillfälliga sjukskrivningar. Hon har varit Susannas kontaktperson och ansvarat för att säkerställa kvaliten i den erbjudna tjänsten men också att följa upp med båda parter att alltid löper på som det ska!

Hur var arbetsgruppens upplevelse av att jobba med en konsult i teamet?
– De tycker att det är bra att de får mindre arbetsbelastning och de behövde inte jobba dubbelt när det blir kort om personal.   

Skulle du rekommendera andra kommuner att stärka upp med konsulter så som ni gjort?
– Ja det skulle jag absolut göra. Ett tips är att också själv ta referenser på konsulten som presenteras, detta för att verkligen säkerställa att konsulten är rätt person för uppdraget. Det är en fråga om matchning och det blev så bra med Agneta. 

  • Vill du få hjälp med att stötta upp din verksamhet?

  • Fyll i formuläret så kontaktar vi dig!
  • Vi bryr oss om din personliga integritet. Dedicare behandlar dina personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR). Läs mer i vår integritetspolicy.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.